Monday, June 15, 2009

berubah setelah mendapat kerja...

salam...

ctowk aku mowk ceta, ceta bena lah.. ceta yang berlaku ke atas owang yang aku kenali lah.. camtowk ceta ny...

jerry (bukan nama sebenar) 20, pekerjaan asal, hanya seorang pencuci (cleaner) dekat waterfront.. waktu ya, aku dan tipah (bukan nama sebenar) 2o, bekerja d stall waterfornt.. jual kek lapis, kueh2, n aek2..

tipah pol in leb ngn c jerry tewk.. walaupun c jerry tyme nya nge-GUN lumut2 d jeraya waterfront, tipah tewk xkesah.. chenta xkenal usia ngn pekerjaan.. c jerry dtg dr family yang susah.. c tipah pun xkesah.. salu lah c tipah g umah jerry ya.. alu lah bekenalan ngn family jerry.. parent c jerry pun bekenan ngn tipah..

after 2 taun begerek, c jerry ajak tipah nikah.. yalah, takut tipah tewk jatoh ke tangan owang len.. tapi bapak c tipah xswoh ny nikah.. yalah, umo tyme ya bowk 19.. biak gilak bh.. so, ny terpaksa akur dgn keputusan owang tua..

after ya, c jerry interview polis.. n ny so lucky.. ny dapat polis.. dapat jak ny polis ya, ny mdh ngn c tipah tewk, ny mowk bantu family ny dolowk.. after ya bowk ny pikey hal nikah.. hmm, eran kan? tyme keja cleaner waterfront dolowk, mowk nikah.. dh dapat keja bgs ckit, hal ya d tulak tepi.. entah lah ow?

tapi c tipah tewk xkesah... biar lah ny bantu family ny.. ya hak ny.. bila jerry training d kem kat bt 13 ciya, aku jd driver tipah.. tipah mintak tolong aku g ciya.. ny mowk nemu chenta haty ny.. otw g ciya, tipah pun teringat ngn parent jerry... "dh pg xcdak parent jerry ow?mun xda k cdak pg, amik ny sali leh?" kata tipah ngn aku.. tapi aty ku malas gilak nk g umah cdak.. aku pun xtaowk pahal.. so mek owang direct jak ke bt 13..

sampe jak kat ciya, mek owang kejut nangga parent jerry dh da kat ciya.. kakya, muka cdak parent ya tang xsuka jak bila tipah datang ngabas jerry.. bukan aku nak anok.. tapi dolowk, b4 jerry dapat keja polis towk, cne2 jak dak family jerry towk raon, mst ny tpon ngn tipah, ajak tipah g sama2.. raya aidilfitri sama.. raya aji pun sama.. sedangkan raya aji, tipah xngn family ny pun..ny gago ngn family jerry jak.. tapi, bila jerry dapat keja bgs tewk, tipah xd pandang ny lalu..

taowk la, jerry dh nk jd polis.. tipah towk apa lah ada.. keja pun, keja kat pasa jak.. jd salesgirl.. ne da keja GOV.. tapi, cdak xpikey ka? tyme jerry keja jd cleaner dolowk, sapa mutit jerry mun x tipah nk? pikey bh.. xkan anak dh dapat keja bgs, owang yang ny dolowk alu nk d sisehkan?? bukan nk membangkit, p ngn bena bh..


kakya, bgs2 tipah keja, ny swoh tipah benti.. dgn alasan, takut pah cari owang laki len @ ngaco owang laki len.. ny madah, lak ny bg duit ngn tipah.. so, tipah pun benti keja.. p bongok wak tipah ya.. mowk benti wak.. yala, mun jerry bg duit sama dgn gaji tipah keja, xwak pa.. towk RM150 jak.. bukan xbesyukor.. tapi keja pa, gaji ny lebih gik dr Rm400 bh..

sebulan kah 2 bln jak tipah xkeja..n mkn RM150 sebulan.. pasya, ny xtahan.. ny keja gik.. pah keja kat pasa gik jd salesgirl.. kat kede handphone.. pah mula keja kol 730 @ 8 pg.. aku pun xtaowk.. balit pun dh mlm.. kepak seari2 keja, c jerry tewk mintak tipah melayan sms ny sampe jerry tdo.. x gila pa jerry ya.. ny xtaowk kah tipah bowk blt keja.. mowk mkn, mdi, ilek? family tipah gik xcmya..

kakya, ny swoh tipah blaja ngemas umah.. after balit keja, terus ngagak keja umah.. tolong masak, apa2 yang harus d polah d umah ya.. n ny da mdh "blt keja, kemas umah, masak.. mun xpande nk nulong cmya, mun dh nikah kah, CERAI jak lah" hey jerry, FUCK OFF lah ko.. blom nikah gik ko nk cerai anak owang???? FUCK OFF lah...



baru2 aku dgr ceta, c jerry tewk kantoi.. ny msj ngn owang puan len, tp salah sent kat no tipah.. nama tuhan nk nunjok eyh.. pasya, ny molah alasan ny msj ngn ompuan len coz tipah xlayan sms ny sampe ny tido.. FUCK lah ko... nama owang laki eyh.. FUCK OFF lah..


kakya aku dengar, bapak jerry ya, madah ngn jerry.. "bgs jerry ngn anak kawan bapak.. ny keja bgs wak.. sak jerry bahagia.. " shiooooooooooooooooooooo........ nama owang miskin bowk nemu duit eyh.. cmya bny.. ny igt uit dpat membahagiakan ka? lamak2 towk, jerry xbahagia kah dgb tipah??? FUCK OFF lah.. bkn aku nk nganowk owang tua ya.. p ny dh buduh ilak eyh.. FUCK OFF...

n pagi td, aku dpt cerita dari sumber yang aku sangat percayai, ny 2 dh break dh.. ALHAMDULILLAH.... bgs wak cdak 2 break.. sial ilak laki ya.. bowk cerik keja bgs lah ya.. bowk cerik duit.. suma owang d lupak.. n cari kesalahan gwek dikpun...

dh.. yajak koh...

wasaLam...

No comments:

Post a Comment